Det orimliga priset för att ta sig framåt
Utan bilen stannar Sverige.
Häromdagen var jag ute med Stefan och monterade stenar. Vi åkte en relativt lång runda (30 mil, ca) och hade en 10 gravstenar att sätta... Så under allt resande börjar ju tankarna att flyga.
Jag har retat upp mig väldigt länge nu på miljösosse-snacket om att höja (!) bensinskatten.
Vipps! så hade de höjt den med 10 öre/liter till denna veckan. Nu stod den uppe i fasansfulla 13,49:- (!) det innebär för mig dryga 670:- för en full tank. Det är en ökning på 170:- per tank mot vad det var för bara två år sedan! Månadsvis är det en utgift på 4*170= 680:- Det är 680:- dyrare i månaden för mig att köpa bensin mot vad det var i januari 2005! Då låg bensinpriset på vansinniga 9,99:-/liter (JET-macken i Kalmar). Bensinen har blivit 3kr och 50 öre dyrare på bara tre år. Makthavarna (kärringarna) i Stockholm vill ha upp den till 27:- litern (!). Det kan ju ni betala då... Som har fungerande lokaltrafik.
Så som det ser ut nu betalar bilisterna en för hög skatt i glesbygden och en för låg skatt i tätorter. Miljökostnaderna är lägre på landsbygden än i städerna. Tänk bara på allt meningslöst köande i bilköer, hur mycket avgaser som släpps ut i onödan av all tomgångskörning, att folk åker större bilar, som drar mer bränsle i städerna, och värst av allt kanske.. De åker en och en. Här nere är vi många som samåker till jobbet. Vad får vi för det? På glesbygden kör gemene man vanligen fasta sträckor, på ungefär samma varvtal. Mindre accelerationer, lägre koldioxidutsläpp. Vi pendlande, hårt arbetande, överbeskattade människor som fortfarande kan se grusvägar här och var, ska väl inte behöva tyngas ned så mycket av skatter att vi får ischias hela bunten? Fast det kanske vore mer fördelaktigt. Då har vi ju ett så tryggt socialt skyddsnät som backar upp oss till den grad att vi slutligen ramlar framlänges och slår ut framtänderna! Och vilka ska betala våra krökta ryggar och söndertrasade nervbanor i slutändan?
Mitt förslag är: Inför en s.k. "Glesbygdsavdrag" på bensin samt bilar registrerade inom glesbygdsområden.
Inför också en extra, rörlig "Tätortsbeskattning" på bensin samt bilar registrerade inom storstadsområdena (Stockholm, Göteborg och Malmö m.fl.) Med rörlig menar jag att inom det område där det cirkulerar flest bilar per km2, skall också beskattningen vara högst. De som skitar ner mest, ska betala mest.
Det vackra med mitt förslag är att vi i slutändan kommer att vinna på förslaget. Hur då? Frågar du.
Jo! Såhär är det förstår du som tvivlar... att fler i storstäderna kommer sluta köra sina bilar, och istället utnyttja den där installerade, välutvecklade lokaltrafiken (som är totalt åt helvete på mindre orter). Ett uppsving för miljömålet jag siar. Fler på landsbygden kommer kunna ta sig till sina jobb. De kommer kunna ta sig till jobb på annan ort, vilka kanske ger bättre betalt, något som ger större skatteintäkter för staten (a.k.a Mother Russia) De kommer också kunna hämta sina barn på dagis, fritids, ridskolan, hockeyträningen, på en ort, handla på en annan och spendera sin fritid tillsammans på ytterligare en ort.
Försök göra den trippen här nere med lokaltrafik. Det går inte. I alla fall inte på glesbygden.
För att köra bil betalar jag mellan 2010:- och 2680:- i bensin, 890:- i försäkring, 150:- i trafikskatt. (3080 - 3750:- per månad) En dryg fjärdedel av min lön efter skatten har dragits. Jag kör en Peugeot 206 Gti, 2,0. Årsmodell 2003. En mycket trevlig bil att köra.
Föreställ dig vad som händer ifall bensinpriset går upp till 27:-/liter.