Dressed 4 the occation

Leif kom och bad om mått på kläder idag. Vi skulle uppdatera inför vintern.
Nya, täta skor (mina har ålders-"luftkonditionering")
Vinterjacka och slitstarka arbetsbyxor.

Efter 2½ år vågar jag ställa lite krav iaf. Så jag bad om byxor med starkare sömmar och att få välja mellan ett par skor. Nemas problemas. 2 timmar senare låg detta i mitt skåp.

Leif tyckte att jag skulle ha en tröja som visade folk vad jag jobbade med. DÖDEN.
Vi är inte som vi ska, jag vet. Men fräck tröja hur som helst.

Han skrattade lite och dunkade mig på axeln. Lika nöjd som mig.
De fula skorna är alltid de skönaste- så var det även denna gången. Du får vara bra jävla dum ifall du väljer med ögonen i denna branschen. Allt gör skillnad. Jag hade ett par 2mm tjocka inlägg i de förra skorna. De gick från hårda och obekväma till perfekt passform ögonblickligen. Inget rygg-ont och mindre smärta i hålfoten jag haft problem med sedan stukningen på SJJ-passet med Atilla.
Givetvis hade knäppot på Lindahls skickat med C48, en storlek för stora, byxor och en för stor (kring magen) jacka så de fick jag byta tillsammans med Sievi-skorna.

Hoppas kunderna inte tar illa vid när de ser min bröstbrodyr, hehe.
Stenhuggare hardcore.

Björnbär

Efter den något misslyckade gäddjakten var jag och Emelie hos hennes farmor och farfar i Kroksmåla för att plocka björnbär. De bjöd på kroppkakor, vilket jag inte äter, så till mig hade Maj-Lis gjort en ost och skinkpaj. Smarrigt.

De var tvärsäkra båda två att några björnbär det fanns minsann icke! Men vi visade dem.

Stora, saftiga och lockande bär!

Emelie tyckte inte om att krypa bland taggar så jag fick ta den smällen. Inne bland de allra värsta snåren finns ju givetvis de allra största och finaste bären. Damn it!

Gollum goes Björnbärsärkargång. Bara de finaste bären duger.

Så söt. Så oskyldig.

En hel del bär blev det! Sylt och paj!

Gäddhunters inc. Karlskrona

Dagen efter STCCfinalen steg jag upp innan 5 på morgonen för att hämta Björn och åka ner till hans båtplats på Verkö i Karlskrona skärgård. Vid 06:20 var vi ute på havet, spöna laddade. Nu gällde det bara att leta upp ett par bra grund med fina fiskar i.

Första stället vi testade låg vid Lyckebyåns utlopp. Kastade några kast med 4-play wobblern, fiskade av och ankrade upp 40 meter längre fram. Det gav resultat nästan direkt. Björn landa en liten gädda. Säkert under 2kg, men fisk iallafall. Nästa kast jag slängde ut högg det direkt, men jag hann inte kroka. Fokus! Vattnet skvätte åt alla håll. Riktigt fint fiske med swimbait som inte går så djupt!

Savagear 4-play Swim and jerk på Savagear spö med shimanorulle & flätlina. Kvalitét.

Efter några om och men begav vi oss inåt. Hittade ett ställe som kändes bra för Spöket.

Björn fjuttlar med Spöket.

Resultatet blev en liten skitgädda för min del. Sedan gav det inte ens ett hugg till på hela dagen.
Inte efter att Bias kom inte! Mr. Skvätt och skrik, hehe. Fast det är kul att se honom ibland. Han är lite klantig ;)

Sammanfattningsvis för hela fiskesommaren är: Skitfiske! EN enda bra sak har inträffat för min del. En riktigt fin, fet gös som jag drog upp i Törn under den varmare delen på sommaren på en Rapala X-rap, gul/orange. Vi vägde den aldrig, vilket jag ångrar. Den såg rätt ond ut. Min första gös.

Hemma återstod den tråkiga biten. Tvätta dragen. Senast jag glömde det hade jag 5 rostiga drag och ett inte allt för friskt humör.

Men så dåligt är inte humöret att jag inte försöker igen.
Framöver blir det Kalmarsund med Danny Boy och en vända till i Regnbågsdammen med Björn och Bias. Mot våren blir det införskaffande utav Jerkbait-utrustning. Det ser jag fram emot! Ett BFT-spö och en kraftfull Ambassadeur-rulle i 5000-serien och ett par Buster Jerk, sen är jag hemma!

STCC

I lördags var jag med Jens uppe på Mantorp park och beskådade STCC-finalen.
Hela resan var sponsrad av Rydbergs bil, så vi hade VIP-kort och med det följde flera fördelar. BRA platser, gratis käk och en väska med lite prylar inuti. Allt var bra.

Kraschen som kastade Thed Björk och Janne Flash ur tävlingen.

Två missnöjda racingförare lämnar banan

Kraschen gjorde Tommy Rustad till segrare med lika poäng mot Björk, 94

Det gick undan mer än en gång. Ett svagt uppträdande visades i Carrera Cup. Två eller tre varv och en allvarlig olycka gjorde att loppet ställdes in och förare X vann. Inte en allt för glamorös seger.

Boven i dramat; Prins Carl Philip Bernadotte i sin banpreppade postbil

Och, den drabbade. En ambulansfärd med stödkrage rikare. Som tur var verkade läget under kontroll.

Nu kommer jag till det roligaste. Jens och jag myglade oss in som påstådda tävlingsvinnare för att åka med Biogas-bilarna. Volkswagen Scirocco Biopower. Lättad, gasad och slicks. En frän bil med ett riktigt fränt ljud.

Jag fick åka med Fredrik Ekblom, tråkigare har jag haft förut! Härlig snubbe

Så; där stod vi; i en kö som vi inte hörde hemma i- väntandes på hjälm och våra ben skakade av nervositet. Tänk om någon kom på oss?! Sedan var det vår tur! PJOFF! Iväg åkte vi. Jag skrek av lycka. Satt fastgjuten som en stenstod i passargerarsätet medan bilen gasade på och bara njöt. Pratade lite om bilen med föraren och koncentrerade mig på hur han tog kurvorna. Fränt.

Efteråt slet vi av oss våra hjälmar, hoppade av lycka och skrattade högljutt. Stack iväg och sågs inte till längre. Vi mötte upp vår tredje VIPkund, Johan och begav oss hemåt. En fantastisk upplevelse jag säkert inte kommer glömma!

Väl vid parkeringen upptäckte vi att det var tvärstopp. Bilen framför hade stått stilla i minst en halvtimme och vi var längst bak. Säkert 300 bilar mellan oss och motorvägen. Då kommer Jens på att vi kanske kan göra en fuling. Han går ut och tittar, kommer tillbaka. Sedan tittar vi båda en sista gång och hittar en enda liten lucka där en fet kärring i nån jäkla Opel satt, vilken vi bad flytta. Hux flux: först i ledet! Ute på 4 minuter. Mygel 4 life!

Seriehöst!

Denna hösten drar det igång med nya, härliga serier.
Nyligen spanade jag in säsong 2 av "How not to live your life". Vansinnigt rolig och pinsam, brittisk humorserie om Don Donovan (a.k.a the dickhead) som det inte riktigt går så bra för. Eftersom han är en egocentrisk skitstövel.

Se den här serien. Seriöst. Den är skitrolig!
P.S
-De andra är inte så dumma de heller ;)

Häromdagen drog också Family Guy, American Dad och The Cleveland Show igång. Alla av underbara Seth McFarlane. Saken att Seth tog sitt efternamn av släktens fyllo som alltid var så kul på alla släktträffar gör ju honom nästan ännu roligare. "HAHAHAHAHA! I forgot how funny I am!"

Ja, just det! Så kommer Dexter tillbaka och Californication. Herregud. Så mycket bra just nu. Det är nästan något varje dag. Supernatural har börjat igen och så upptäckte jag och Emelie Royal Pains som var en rätt skön läkarserie om en privatläkare on demand i Hamptons.

En dålig hårmånad

Nu är jag trött på det långa håret. Seriöst.
Innan, när jag steg ut ur duschen, kollade mig i spegeln, såg jag ut som den australiske surflegenden Mike Flyp. Nu liknar jag mer en full och väldigt illamående Per Moberg. "Vad blir det för mat?" - Skit du i det, ungjävel! Var är mina byxor!? Ur vägen för fan. Låt mig va era schatans blodsugare. Ni är inte mina barn, jag ville aldrig ha barn! Väck!

Frågan är om det är värt att bry sig. Se hur långt det kan bli. Håret på huvudet alltså.
Mest frustrerande är tiden det tar att göra frillan "OK".
Förr tog det 30 sek och det var "Sweeeet". Nu får jag kleta och smeta i 5 minuter innan det ens blir en dålig hårdag.

Emelie köpte en mössa med texten "Bad Hair Day" på. Kanske skulle jag beställa en likadan?

Perfekt fiskeväder

Björn och jag skulle fiska idag.

Vädret kunde inte bli bättre. Regntunga moln, vind och en allt uppklarnande himmel.
Jag kan riktigt se för mitt inre öga hur storgäddorna vaggar vid grynnorna i skogssjön där båten ligger belägen. Precis just nu. Men så dök Johanna & Andy upp i bilden, Björns syster med fästman. De bor 23 mil bort och spontanbesöker Vissefjärda. Det kallar jag familjevärderingar! Eller rent galenskap.

Jag kan egentligen inte vara sur på honom med tanke på att han förmodligen inte hade helt många fingrar i den här syltburken. Men det grämer mig ju lite. Så nu ska jag ner till willys och köpa glass så jag kan göra blåbärsshake med Emelie och glo futurama, medan jag bestämmer mig huruvida jag ska ge mig ut med Bias på sjön istället. Han säger nej ungefär 1 av 72ggr när det gäller fiske. Iofs. säger han sällan nej vad fan vi än ska hitta på, vi grabbar, när som helst så det är väl i hans natur helt enkelt. Men jag tar fan inte ekan. Inte själv, inte ekan.

Nu bär det av till Willys. Adios och skitfiske på er!

Bäddat för stängning av EGSAB

Ha!

I måndags kom jag till jobbet och såg en makalös syn. Det var städat i fabriken!
Leif hade röjt undan alla gamla brädor, stenslagg och skit som legat längs med fabrikslokalens väggar. Det var renare än jag någonsin sett det. Och vad är så speciellt kul med det här? -Jo! En bekant till Leif kom på besök, tittade in i fabriken och sa, på fullaste allvar, "Ah det är ju bara att slå igen, satan vad här ser ut!"
NinjaLeif uppskattade inte den kritiken.

De kommer från arbetsmiljöverket någon gång i veckan och ska göra en bedömning.
Min avdelning är ren iallafall. :)

Tillbaka för att stanna!

Nu är semestern slut och arbetslivets börda har återkommit.
Den senaste veckan har Emelie varit i Rånäs (nära Knutby) hos sin pappa och gått lös med motorsåg och vinkelslip. Det har varit en sådär vecka för mig. Höjdpunkterna var: Fiske med Danne, öla med Tomas och American Dad med lillebrorsan. Resten har varit nja. Samma gamla tugg tycker jag.

Hur som helst.
Emelie och jag ska in till Kalmar och gå på IKEAhelvetet. Se om vi hittar något kul.
Tror bestämt att vi båda är på jakt efter samma sak. Förvaring! Det börjar bli panik som smått här. För mycket skit som inte ska vara framme är framme av den enkla orsak, de har ingenstans att ta vägen... Förutom på mitt köksbord, skrivbord eller vardagsrumsbord.
Kanske vore det bästa att satsa på en byrå som ser ut som ett bord. När du lägger saker på den så trillar de ner i ett fack och läggs prydligt på sin plats. Ska höra med Dan om inte han kan snickra ihop något sånt till mig. Gärna i gjutjärn. Svartlackat.

Köpte ett på tok för stort bockhuvud som jag inte vet var det ska stå än. Det var jävligt snyggt, inte så dyrt och tja... ganska stort. Kanske på min nya bordsliknande byrå.

Under tiden jag har skrivit det här har Emelie hunnit sminka sig. Nu kan det vara dags för mig att göra mig i ordning.